Człowiek uczy się przez zabawę

Pamiętacie z czasów dzieciństwa, ile radości dostarczały wam zabawy z kolegami i koleżankami, podczas których wszyscy udawali inżynierów, dokonywali zakupów w sklepie, a za pieniądze służyły znalezione w piaskownicy kamyki? Takim zabawom towarzyszyło ogromne zaangażowanie, zawiązywały się nowe przyjaźnie i wybuchały wielkie kłótnie. Wymagały skupienia, wyobraźni i szybkiego refleksu. Niewielu dorosłych zdaje sobie sprawę z tego, że podczas dziecięcych gier nie tylko doskonale się bawili, ale i uczyli: umiejętności społecznych, takich jak współpraca z innymi, zdolność do kompromisu czy obrony własnego zdania, a także praktycznych umiejętności potrzebnych w życiu, jak choćby wartość pieniądza. Owe czynności, które wydają się niepoważną dziecinną rozrywką, są od wielu przedmiotem zainteresowań wielu bardzo poważnych dziedzin nauki, zwłaszcza psychologii dziecięcej i dydaktyki, które zajmują się zrozumieniem mechanizmów uczenia się i włączeniem ich w proces edukacji szkolnej. Dzięki nim wiemy, że człowiek przez zabawę uczy się bardzo szybko i skutecznie. Można ten mechanizm wykorzystać w grach edukacyjnych, coraz bardziej popularnych i stosowanych jako pożyteczne narzędzie do nauki słówek, gatunków zwierząt czy stolic państw. Dziecko grając w grę edukacyjną nawet nie zorientuje się, że właśnie jest w szkole.

You can leave a response, or trackback from your own site.